Unutulmayanlar#7 -Tofig Behramov-


Yılın sonuna yavaş-yavaş yaklaşıyoruz. Artık 2009 yılının son ayı olmasına rağmen hala kar görmedik malesef. Niye malesef dedim? Çünki ben karlı havayı severim. Ama her yıl başkent Bakü'ye kar yağmaz. Tabi sizin oraları söyleyemem.
Dün Twente Fenerbahçe maçını izlediğimde fenerden beklentilerim çok değildi. Çünki, son zamanlar istikrarsız çıkışı, sakatlıklar beni tedirgin etmişti. Ama her şeye rağmen toparlanan takım büyüklüyünün göstergesi olarak twente'yi Hollanda'da (0-1) yenmeyi başarmıştı. "Artık bu gün göreceyiz galatasaray'ınızı" diye söz attım cim-bom'lu arkadaşlarıma. Bu güzel günde yine yazasım gelmişti. Ama kimden yazacaktım? Düşündüm, bu yakınlarda haberlerden Fener'in avrupa liglerindeki 200. golünün vurulduğunu duymuştum. Golü Bilica atmıştı. Bir ayrıntı ilgimi çekti bu haberde. 100. gölüyse Haim Revivo'nun attığı belirtiliyordu. O'ndanmı yazsam diye düşündüm. Bir inceleme yaptım netde ve türk bloglarında çok geniş ve güzel makalelere rastladım. Onun hakta valla benim bir şey yazmama gerek yoktu diye mızıldandım kendi-kendime. Benim yazım ilgi çekici olmalıydı.
Brokoli (Alpi) kardeşim sağolsun bu "problemi"mi duyunca çözmeme yardımcı oldu ve bana "sen de kendi futbolunuzda olmuş unutulmayan isimlerden yazarsın" diye nasihatda bulundu. Zira adamın kafası çalışıyo, kendi aklıma gelmemişti. Peki kimden yazacaktım? Dünyada en çok ismi duyulan azeri haken Tofig Behramov (türkçe Tevfik). En büyük stadımız da onun ismini taşıyor. Onun hayatını anlatayım belki ilgi çeker. Bakarsın benim de yazıma yorum gelir. . .
Tofig Behramov 1926 yılında Bakü'de doğdu. Sovyet döneminde futbol hayatına futbolçu gibi başladı. Ama ayağından ciddi sakatlandı ve futbolcu karyerine erken nokta koydu. Bu olaydan sonra O futboldan çok uzak kalamadı ve yan hakem gibi 1951 yılında lisans aldı. Artık 1964 yılında Fifa'da dünyanın en parlak hakemleri arasında adı geçiyordu. En büyük özelliği ise net kararlar vermesiydi. 1966 yılında Batı Almanya-Ingiltere (2-4) arasında oynanan Dünya Kupası final maçında yer alan Behramov verdiği tartışmalı kararlarla maça damgasını vurmuştu. Sonradan araştırmalar sonucu verdiyi kararların net ve doğru bilinmişti. O dönemde hakemlere verilen "altın ayakkabı" ve "altın Allah" ödüllerini bizzat Ingiltere kraliçası II Elizabet'ten almıştır. Onu da belirteyim ki, adına heykel koyulan tek hakem O.

-------------Ingilis Taraftarlar-----------------

0 [ YORUM YAZ ]: