Inception / Şimdi irdeleme zamanı

Filmle ilgili  zıt argümanlar sunacağım. Filmle ilgilenen şu saate kadar izlemiştir velakin yinede spoiler içerir diye hatırlatalım.

Olasılık 1







Şimdi şöyle yüzeysel bir yorum yapmak istiyorum . son sahnede o topaç düşssün ya da düşmesin, çocuklarına kavuştuğu an rüya değil, çünkü rüyada hiçbir zaman oraya nasıl geldiğimizi hatırlamıyoduk ya. yağmurlu taksi sahnesine ortadan dalıveriyoruz, otele ortadan dalıveriyoruz, karlı dağlara ortadan dalıveriyoruz. ama adamcağızın çocuklarına kavuştuğu sahnenin bir öncesi sonrası oraya nasıl geldiğinin hikayesi var. ve  öğrendiğime göre filmin sonunda yazıların akmasından sonra topacın durma sesi gelmekteymiş, bu da cobb'un rüyada değil gerçek hayatta çocuklarına kavuştuğunun belirtisiymiş. söyleyenlerin yalancısıyım.  bu yüzden rüya değil. 










Olasılık 2

Film de verilen en önemli bilgi normal yaşamda 5 dakika’nın birinci katmanda ki bir rüyada 60 dakikaya tekabül ettiğidir. ve bir katmandaki rüyadan uyanmak için bir tekmeye (kick) e yada ölmeye ihtiyacımız olduğudur. şimdi bu mantıkla bakarsak;



cobb ve mal’ın bir katmandaki rüya da 50 yıl’ı birlikte geçirdiklerini biliyoruz. basit bir hesaplama ile (matematiğim beni yanıltmıyorsa) bu rüyanın 1. katmanda olması için bu iki arkadaşın gerçek hayatta 2.190.000 dk yani yaklaşık olarak 4.16 yıl uyuyor olması lazım. bu pek mantıklı gelmediği için bu 50 yılın 2. veya 3. katmanlarda yaşandığı sonucu çıkıyor. zaten cobb’un mal ile birlikte alt katmanlarda deneyler yaptığını söylemesi de bu teoriyi doğruluyor.




peki 50 yıl 2. ve hatta 3. katmanda yaşandı ise birlikte trenin altında kalmaları ile yani birlikte yaşadıkları tek kick ile ikili bir üst katmana çıkmış oluyorlar. yani gerçek hayata değil. mal bunun farkına varıyor burası gerçek dünya değil diyerek ikinci bir kick ile yani intihar ile bir üst katmana çıkıyor. böylelikle bizim film boyunca izlediğimiz her şey esasında cobb’un bilmem kaçıncı katmandaki rüyasından ibaret oluyor.bu yüzden filmde mal mallık yapmıyor cobb mallık yapıyor. o yüzden cobb’un 4. katmandan saito ile birlikte çıkıp çıkmadığının bir önemi kalmıyor çünkü çıkmış olsa bile o topaç hiç durmadan dönmeye devam edecek. çünkü çıkmış olsa bile esasında cobb’un dünyası gerçek bir dünya değil sadece rüyadan ibaret.


Olasılık 3


Filmin sonu her iki teoriye de yakın duruyorsa da bence twist yok. gerçekle uyanmış olması kesin ama ben uyku halinde (büyük ihtimalle arafta) olmasını daha çok isterdim. keza metal topaç çok uzun süre dönüyor, belkide karısı haklıydı. karısı intihar ile rüya halinden kurtuldu ama cobb bunu hiç başaramadı. ama bu teoriyide çürüten cobb un sabit objesini film içinde uyku sonrası evrelerde bir kaç kere test etmiş olması. sonda yapılan sadece bir acaba mı sorusu içindi. 

Olasılık 4



Olasılık 5




Olasılık 6 



mal ve cobb'un mimarisi veya ruyası:


mal'ın.|==========>



cobb'in: |==========>
ikinci katman ve sonrası ile araf,


bu katman artık cobb ve mal için araf. ya da cobb artık loob'a girmiştir.




birinci alternatif, (filmde görünen) mal'ın gerçekliği kaybetmesi ve cobb'un ilk fikir ekme başarısı,



- mal'ın ruyaya dalması ve araf,



bundan sonra bir kick gerekiyor. ama kick yok, cobb tren için ikna ediyor ve işte sorun ise burada başlıyor...


mal'ın gerçeklik- ruya eğrisi:



gerçeklik


> rüya



araf



ikinci alternatif, cobb hiç uyanamadı (en olası durum)


bundan sonra bir kick gerekiyor. ama kick yok, cobb tren için ikna eder ve işte sorun ise burada başlar...



filmin ilk sahnesi (sahilde uyandığı vakit),



Mal uyanır ve cobb araf'a teslimdir. hiç bir zaman yüzünü göremediği çocukları ta ki son sahneye kadar ve bilinçaltındaki mal. filmin senaryosu dahil olur ve fisher'in vasiyeti..bu andan sonra i. katmandan sinyaller yollanır ve alt tabakadan kickler verilir. biz tersten gidelim. ancak burada bir şerh koymamız gerekir. saito öldüğü için araf'a düşmüştür bunu cobb'un ağzından duyuyoruz. öyleyse bizim ikinci alternatifimiz daha uygun.ve i. katmandayız. artık buradan sonrasını bilmiyoruz. zira gelen hiç bir kick yok. çunku gördüğümüz hostes'in bir kick vermesi gerekir iken cobb ve saito'yu da uyanmış görüyoruz. cobb bir kaç defa çocukların yüzünü döndüğü sahnede başını çevirerek gerçekliğin ya da yanılsamanın ötesi gölgenin bakmasına izin vermiyor. ama kick aldığını farz etsek bile sahne cobb'un anılarına sığdırdığı sahnenin devamı. öyleyse cobb'un gerçeklik ve ruya eğrisine bakmamız yerinde olur. gerçeklik>totem>rüya


Buda eğlencesi olsun, kafayı yemektense en iyisi bu gibi..

ve cevap bekleyen sorular hadi sizde katılın

1) en sonda kick sayılarında bir fazlalık var. minibüs suya düşüyor, böylece asansör katmanından minibüsün olduğu katmana geçiyorlar, asansör patlıyor, karlı yerden asansörün olduğu yere geçiliyor. ama neden karlı yerde patlama yapılıyor? zaten karlı yerin bi alt katmanı araf değil mi? araftan da kendini intihar ederek çıkmıyor musun? yok eğer patlamayla bi üst katmana çıkılıyorsa, kız fischer'ı neden gökdelenden aşağı attı, daha sonra da kendini attı
2) cobb, saito'yu arafa kadar nasıl takip etti?

3) saito'nun arafı neden arthur'un dizaynında? (hatırlarsanız filmin en başında cobb'un karısı etrafa bakıp, mekanın arthur'un dizaynı olduğunu söylemişti, saito'nun yaşlı hali de aynı dizaynda.)

4) saito cobb'a iş teklif ederken, "tek başına yaşlanıp ölmeyi bekliyceksin?" kabilinden birşeyler söylemişti. saito tam da arafı tarif ediyor gibi, saito arafı nerden biliyor?

5) cobb'un ilk arafı hangisiydi ve nasıl çıktı?

6) Arafta bir yıl gerçekte kaç saniye/dakika/saat/gün?


7) Ve sizce sonuç?

0 [ YORUM YAZ ]: